Normal Doğum

Normal Doğum Nedir?

Normal doğum, anneliğe atılan büyük bir adımdır. Gebelik takibinizi düzenli bir şekilde yaptırdınız. Dokuz aylık uzun ama keyifli bir sürecin ardından normal doğum aşamasına geldiniz. Karnınızda taşıdığınız ve dışarıdan iletişim kurmaya çalıştığınız bebeğinizin dışarıya çıkma ve kucağınıza alma zamanı artık geldi. Bundan sonra annelik duygusunu çok yakından tadacaksınız. Bu noktada gebelerimizin normal doğum konusunda bazı endişeleri olabilir. Bu gayet doğaldır. Sonuçta bir can dünyaya getireceksiniz. Çok kolay bir tecrübe olmasada bilinçli anneler gebelik takibi sırasında okuyarak, değişik egzersizler uygulayarak normal doğuma iyi bir şekilde hazırlanmakta ve başarılı bir doğum gerçekleştirmektedir. Bu noktada doktorunuzun değişik tıbbi uygulamaları sayesinde doğum sırasındaki ağrılarınız azaltılacak ve vajinal doğum hafızanızda güzel bir anı olarak kalacaktır.

Normal doğum bebeğin vajinal yoldan doğurtulmasıdır. Vajinal doğumun ne zaman gerçekleşeceğini önceden bilmek mümkün değildir. Sadece gebenin şikayetlerine ve onda oluşan belirtilere göre doğumun yaklaşıp yaklaşmadığını anlayabiliriz. Genelde 38 haftalık gebelikten sonra rahim ağzı yavaş yavaş olgunlaşmaya başlar ve vajinal doğum için hazırlanır. Daha sonra nişan dediğimiz bir tıkaç atılır. Bu tıkacın atılmasından sonra ne zaman doğum eyleminin başlayacağını bilemeyiz ancak genelde 1 hafta içerisinde vajinal doğum gerçekleşir.

Normal doğum kaçıncı haftada olur?

37 haftasını tamamlamış gebeliklerdeki vajinal doğuma zamanı gelmiş normal doğum deriz. Bu haftadan sonraki doğumlar erken doğum sayılmaz. Ancak ideal doğum 39 hafta ve sonrasındaki normal doğumlardır. Bu haftadan sonra olan vajinal doğumda bebekte yenidoğan yoğun bakım ünitesinde kalma riaki oldukça düşüktür. 37 haftada bebek doğum kanalına inmeye başlar. Vajinal doğum için ilk gebeliklerde 38 haftada bebeğin doğum kanalına yerleşmeye başlaması gereklidir. Aksi halde normal doğuma engel bir durum varmıdır diye gebenin muayenesinin yapılması uygun olacaktır. Erkek bebek kaç haftada doğar diye sorularla oldukça sık karşılaşırız. Erkek bebeklerin kız bebeklere göre daha geç doğdukları şeklinde bilgiler mevcuttur. Ancak bu bir kural değildir. Doğum hesaplama cetveli ile beklenen doğum tarihini hesaplayabilirsiniz.

Normal doğum belirtileri nelerdir? Doğumun yaklaştığı nasıl anlaşılır?

Doğumun yaklaştığını gösteren belirtiler her hastada farklılık gösterebilir. Doğum belirtileri ishal şeklinde bile başlayabilir. Ancak normal doğum pekçok hastada sancı ile başlar. Sancılar öncelikle kasık ve belde başlayıp daha sonra tüm karna yayılabileceği gibi doğum belirtileri bacak ağrısı şeklindede başlayabilir. Karındaki kasılmalar 10 dakikada bir gelecek şeklinde sıklaştıysa hastaneye gitmenizde fayda var. Hastanede bebeğinizin kalp grafileri (NST) çekilecektir.

Bazı hastalarda ise sancı başlamadan önce su gelmesi yaşanır. Bu hastalarda günü dolmuş gebelerde sancıların başlaması için 6-12 saat beklenebilir. Erken doğumlarda ise beklemeden suni sancı ile normal doğum yoluna gitmekte fayda vardır. Bekleme sürecinde sancı başlamazsa suni sancı başlanması gerekecektir.

Sancıları sıklaşan yada suyu gelen hastalar doğumhanede takip edilir. Belli aralıklarla bebeğin kalp grafileri çekilir ve gebenin vajinal muayeneleri yapılır. Açıklığı 10 cm. olan ve bebeğin başı perineye kadar inmiş olan gebeler doğum için doğum masasına alınır ve doğurtulur.

Doğum yaklaşırken bebek hareketleri bir miktar azalacaktır. Tedirgin olmayınız ancak bebeğiniz çok az oynuyorsa yada hiç oynamıyorsa derhal kadın doğum doktorunuzla görüşünüz. Sancılarınız başlayınca hastaneye giderken daha önceden hazırlamış olduğunuz doğum çantasını yanınıza almayı unutmayınız.

Normal doğum sancıları nasıl başlar?

Normal doğum sancıları genelde kasık yada bel ağrısı şeklinde başlar. Daha sonra tüm karına yayılacak şekilde artar. Ancak ağrı hemen sıklaşmayabilir. Bazen yalancı doğum ağrıları dediğimiz ağrılar vajinal doğum ağrıları ile karıştırılabilir. Yalancı doğum ağrıları düzensizdir, genelde şiddetlenmez ve istirahatle yada pozisyonla düzelir. Doğum ağrıları ise önce hafif ancak düzenli aralıklarla başlar va gittikçe sıklaşır. Bir taraftan sıklaşırken bir taraftan da ağrının şiddeti artacaktır. Ağrı kesici tedaviler yada pozisyon değişiklileri normal doğum ağrısını kesmeyecektir. Ancak bazen vajinal doğum ağrısı başlar ve kendiliğinde ilerlemeden kesilir.

Normal doğum evreleri nelerdir?

Sancıların başlamasından rahim açıklığı 10 cm. olana kadar geçen süre doğumun birinci evresidir. Bu evrede ağrı iyice artmıştır. Rahim açıklığı tam olduğu için artık bebek aşağıya doğru inmeye başlayacaktır. Bu dönemde bebeğin kalp atımları normalse annenin dolaştırılması bebeğin aşağıya inişini kolaylaştıracaktır. Ağrı geldiği zaman gebenin ıkınma hareketleri yapması önerilebilir. Buda bebeğin inişine yardımcı olacaktır.

Rahim açıklığı 10 cm. olduktan bebeğin doğumuna kadar geçen süre doğumun ikinci evresi olarak adlandırılır. Bebeğin başı çıkımda görülmeye başlandığında ıkınmaların dozu daha da artacaktır. Düzenli ıkınması konusunda sağlık personeli yardımcı olacaktır. Bebeğin tam doğumu esnasında ıkınmalara son vermek gereklidir. Aksi halde bebek çıkarken vajende aşırı yırtıklara neden olabilir. Bebeğin zor çıkacağı düşünülen olgularda doğumu kolaylaştırmak amacıyla epizyotomi adı verilen bir kesi uygulanır. Eskiden ilk gebeliklerde rutin olarak uygulanan epizyotomi kesisi günümüzde sadece doğumun zor olacağı vakalarda kullanılmaktadır. Rutin uygulama önerilmemektedir.

Doğumun üçüncü evresi ise bebeğin doğumundan plasentanın düşüşüne kadar olan dönemdir. Bu dönemde artık bebek doğmuş, göbek başı kesilmiştir.. Çocuk doktoru tarafından bebeğin bakımı ve gerekli ilk müdahaleleri yapılır. Bebek ilk doğduğunda annenin karnına yatırılmalı ve ilk temas sağlanmalıdır. Çocuk doktorunun muayenesinden sonra bebek tekrar annesinin yanına alınmalı, annenin işlemleri bitene kadar annenin yanında birlikteliği sağlanmalıdır.

Normal doğumu kolaylaştıran yöntemler nelerdir?

Vajinal doğum sürecini daha kolay ve başarılı bir şekilde sonlandırmak için öncelikle normal doğum konusunda iyi bilgilerle donanmalı, internette yada etrafınızdan duyduğunuz kötü normal doğum hikayeleriyle beynimizi meşgul etmemeliyiz. Gebelik takibi sırasında iken bilgilenmeye başlamalıyız. Değişik kitaplar yada dergiler takip edebilirsiniz. Kadın doğum uzmanı tarafından oluşturulmuş yada danışılmış sitelerden faydalanabilirsiniz. Yine gebelik sırasında özel kurslara katılabilirsiniz.

Gevşeme egzersizleri ile gebelik sırasındaki yada doğum sırasındaki stresinizi yenmeyi öğrenmelisiniz. Yoga, dua etmek, müzik dinlemek, şarkı söylemek yada başka meditasyon yöntemleriyle gevşemeyi öğrenebilirsiniz.

Normal Doğum