Jinekolojik Muayene

Jinekolojik Muayene Nedir?

Jinekolojik muayene ya da diğer adı ile vajinal muayene, kadınların her hangi bir rahatsızlıkları olmasa dahi 6 ay -1 Sene içinde yapılması tavsiye edilen bir muayene türüdür. Çoğu kadın bu muayeneden çekinse de, bu muayenenin yapılması Kadın Hastalıklarına dair olası riskleri önceden tespit etmek açısından çok önemlidir. Bu muayeneye karşı olumsuz görüş ve tedirginlikler çoğunlukla ilk muayeneden sonra ortadan kalkmaktadır.

Jinekolojik muayene’ nin amacı:

• Kadınların bilinçlendirilip hangi belirtilerde bir Kadın Hastalıkları Uzmanı‘ na gözükmesi gerektiğinin anlatılması,

• Enfeksiyon gibi kadın sağlığını etkileyen hastalıklar erken tespit etmek,

• Kanserleri erken tespit etmek ve tedavi etmek (jinekolojik kanserler ve meme kanseri)

• Kanserden korunmak için yapılması gereken aşılar ve önlemler hakkında bilgilendirmek,

• Doğurganlık çağındaki hastalara doğum kontrol yöntemleri hakkında bilgi vermek ve uygulamaktır.

Jinekolojik Muayene Nasıl Yapılır?

Öncelikle (Vajinal)  jinekolojik muayene çok ciddi ve acil bir durum söz konusu değilse kadın adetli değilken yapılmalıdır. Jinekolojik muayene genel olarak iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada hastanın genel durumu ve hikâyesi dinlenir, ikinci aşama ise birtakım tetkik ve gözlemlerden oluşmaktadır.

Jinekolojik Muayene ’nin ilk aşamasında, hekim öncelikle hastanın genel durumunu değerlendirmek için hikâyesini dinler. Burada hastanın yaşı, medeni hali, mesleği, geçirdiği düşük, kürtaj, ameliyatlar, sigara, alkol gibi alışkanlıklar ve diğer tüm önemli ayrıntılar değerlendirilir. Hasta sorulan sorulara ne kadar net ve doğru cevaplar verir ise hekimin durumu değerlendirmesi de o kadar isabetli olacaktır. Bu esnada hekimle hasta arasındaki tüm konuşulanlar meslek sırrı olarak kalır ve kimseyle paylaşılamaz. Hasta isterse muayeneye bir yakını veya eşi eşlik edebilir, istemezse tek başına muayene olur. Burada hasta kesinlikle yanında biri ile muayeneye girmeye, doktor da muayene sonuçlarını, hukuki bir zorunluluk yok ise, üçüncü şahıslarla paylaşmaya zorlanamaz.

Jinekolojik Muayene ‘nin bir takım tetkik ve incelemelerden oluşan ikinci aşamasında, kadın doğum uzmanı bir hekim tarafından hikâyesi dinlenen hasta tetkik için jinekolojik muayene masasına alınır. Hasta belden aşağısı çıplak şekilde bacaklarını desteklere koyarak masaya uzanır. Öncelikle dış Genital değerlendirme yapılır ve dış genital organlar detaylı bir şekilde değerlendirilir. Ardından vajina içi ve rahim ağzını incelemek için spekulum muayenesi yapılır. Ardından hekim genital bölgeyi elle muayene eder. Burada amaç iç genital organlarda miyom, kist, polip benzeri yapıları varsa bunların elle tespit edilmesidir. Elle muayene de bakire hastalara yapılmaz, eğer hekim ihtiyaç duyarsa bakire hastalara makattan rektal muayene yapabilir. Son olarak da ultrasonla inceleme yapılır. Ultrason muayenesi vajinal ve karından olmak üzere iki şekilde yapılmaktadır. Jinekolojik muayene de vajinal ultrason daha net ve anlaşılır sonuçlar vermesine karşın hasta bakire ise ultrason işlemi karından yapılmaktadır. Son olarak tekrar etmek gerekirse; Bakire, hastalarda spekulum muayenesi, elle vajinal muayene ya da vajinal ultrason yapılamaz.

Spekulum Muayenesi Nedir?

Jinekolojik muayenenin bir parçası olan bu muayene, spekulum denilen ördek gagasına benzeyen, metal ya da plastik bir aletle vajina içi ve rahim ağzının incelenip değerlendirildiği bir uygulamadır. Vajina iç bölgesi bu alet sayesinde aydınlatılarak gözlemlenir. Burada dikkat edilmesi gereken husus hastanın kendini serbest bırakması ve kasmamasıdır. Zira bu işlem hasta rahat ve gevşek kaldığı takdirde ağrısız bir işlemdir. Kadın hastalıkları uzmanı hekim tarafından gerekli görülürse muayene esnasında kültür ve doku örnekleri alınabilir. Bu işlem bakirelere yapılmaz.”

Çatı Muayenesi Nedir?

Çatı muayenesi hamileliğin son haftalarında yapılan bir jinekolojik muayene türüdür. Burada hekim, doğum süreci başlamadan önce normal doğumun gerçekleşme ihtimalini değerlendirir. Elle yapılan bu muayenede doğum kanalı ile bebeğin büyüklüğü dikkate alınarak normal doğumun olup olmamasına karar verilir. Doğumun sezaryen yapılacağı daha baştan belli ise bu muayeneye gerek yoktur.”

Jinekolojik Muayene